Mănâncă, trăieste, fii sănătos!


Săptămâna trecută am avut de organizat o conferință pe tema „Sănătatea Copiilor Noștri”. Ca invitat central al acestei conferințe, adresată părinților cu copii de grădiniță, școală generală și liceu (aproximativ vreo 150 de bucăți părinți prezenți), era o celebră medic nutriționist, ce trebuia să le prezinte acestor părinți avantajele unei diete sănătoase. Minunat subiect, super organizare; eram relaxată și chiar îmi luasem un loc bun în primul rând să ascult și eu, să iau notițe, că de, părinte de fată aproape adolescentă, mă interesa subiectul. Când îmi admiram mai tare munca și încercam să-mi intru în rolul de părinte, îmi sună telefonul și ce credeți? „Celebritatea” cu o voce ușor panicată, mă anunță că va întârzia vreo oră pentru că pe autostradă se merge pe un singur sens și a plecat cu întârziere de la Pitești de la un eveniment. Pulsul mi-a ajuns urgent la limita maximă admisă și am apucat să o întreb: „Eu ce să le spun?” Dintr-o dată glasul ei a devenit calm și mi-a spus: „dragă, vorbește-le din perspectiva ta. Spune-le ce faci tu ca părinte. Te cunosc și știu că faci bine ce faci. Nu-ți fie teamă. Am încredere în tine”. Și a închis. 


sursa: sanovita.ro

Nu știu cum am ajuns pe scenă și cum mi-am adunat curajul de a vorbi în fața atâtor oameni interesați de acest subiect important și sensibil în același timp. Aveam salvate câteva imagini ce urma să le proiectăm pe ecran în timpul conferinței, știam în mare despre ce va vorbi medicul nutriționist, știam ce fac eu acasă, care sunt obiceiurile alimentare, așa că.... 



„Bună seara și voi începe cu un mic anunț: sunt părinte ca și dumneavoastră, am o fetiță (da, încă îi spun așa) aproape adolescentă și deși nu am studii medicale, cred că în toți anii aceștia de când sunt părinte am învățat câte ceva despre cum poți avea un stil de viață și de alimentație sănătos, fără să ajungi să obligi sau să te lupți cu copilul tău. 

sursa: hsph.harvard.edu

Sunt o persoană slabă (chiar foarte ar spune unii) și copilul meu, până acum, mă moștenește. Aș putea mânca în fiecare zi la fast food, pizza, dulciuri peste dulciuri. Și spun acest lucru pentru că fac parte din generația ce a crescut cu lipsuri, în perioada în care a avea carne pe masă în fiecare zi era semn de bunăstare, iar prăjeala, grăsimea și zahărul stăteau la baza alimentației, într-o vreme când oamenii cumpărau mâncare doar pentru a se sătura, fără să se gândească la aportul nutrițional, la colesterol sau vitamine. Și cu toate acestea nu îmi amintesc de prea mulți colegi sau prieteni corpolenți. Poate pentru că era o perioadă când se gătea mult acasă, când legumele erau la mare căutare și era vremea când bunicile făceau adevărate minuni în bucătărie. 

sursa:somproduct


Dar, revenind în prezent, eu cred că e foarte important să ai niște principii sănătoase de viață și alimentație, pe care trebuie să le aplici întâi vieții tale de părinte și adult responsabil și apoi ele devenind un mod de viață să le transmiți mai departe copiilor tăi. Iată care sunt principiile mele și ale familiei mele:


Să ai un obiectiv clar în minte 

Cum vrei să arate copilul tău? Așa sau așa. Cum vrei să arăți tu? Ce ești dispus să faci pentru tine și copilul tău. Pentru că, da, eu cred cu tărie în puterea exemplului. 


sursa:freepik

sursa: freepik




















Puterea exemplului și lucrurile făcute din convingere 

Dacă tu vei mânca din convingere migdale, merișoare, semințe de in sau semințe de chia și copilul tău se va naște și va crește într-o casă în care va găsi instalate aceste obiceiuri, așa va face și el.
sursa: sanovita.ro
Dacă doar crezi că e trendy, fancy sau cool să spui că mănânci semințe de in sau migdale, atunci așa va face și copilul tău, indiferent de vârsta pe care o are. Sau și mai rău, acasă de gura părinților va mânca miere de manuka în loc de zahăr și la poarta școlii își va cumpăra pizza, sau gogoși. 
La fel se întâmplă și cu mișcarea și exercițiile fizice. Dacă tu consideri că mersul la sală este un motiv de întâlnire cu prietenii, așa va considera și copilul tău, indiferent că îi vei predica altceva.
sursa: sanovita.ro


Nu obliga, nu forța ci din contră prezintă alternative 


Oamenii sunt ființe care în întreaga lor istorie au luptat împotriva impunerilor și obligațiilor. Ceva în spiritul nostru interior ne spune că trebuie să fim liberi, să putem alege pentru a putea progresa. 
Eu aplic acest principiu când vine vorba de mâncare. Nici măcar o singură dată nu am încercat să-mi oblig copilul să mănânce ceva ce nu-i place. Dar sunt atentă și evit să gătesc ce știu că nu-i face plăcere și de cele mai multe ori îi dau de ales între doua variante: vrei merișoare sau goji

sursa:sanovita.ro


Regula de aur 

La noi în casă există o regulă de aur: nu ești obligat să mănânci dar trebuie să guști dacă e ceva nou și ai dreptul să decizi că nu-ți place. De exemplu, fetiței mele nu-i plac smochinele dar mănâncă cu plăcere curmale. 

sursa:sanovita.ro


Oferă recompense 

Ar fi utopic să crezi că în ziua de azi poți mânca 100% corect și sănătos. Sau și mai mult că acest lucru îl va face copilul tău. Dacă îți propui acest lucru vei vedea în timp că vei deveni frustrat și vei da vina pe alimente. Și nu alimentele sănătoase sunt de vină dacă sunt corect alese și din surse de încredere. Ci așteptările tale. A mânca din când în când,o înghețată, o prăjitură, o pizza, nu întreagă ci 1-2 felii sau o shaorma fără maioneză și cartofi prăjiți poate fi o recompensă atât pentru tine ca părinte, cât și pentru copilul tău. 



Gătește cât mai mult posibil și transformă acest lucru într-o activitate de familie. 

Ca părinte din ziua de azi, e greu să faci față tuturor sarcinilor legate de familie și copii. Dar gătitul acasă ar trebui să fie o prioritate, pentru că este o investiție pe termen lung. De calitatea alimentației depind multe lucruri bune sau rele ce se întâmplă în organismul nostru și al copiilor noștri pe termen mediu și lung. Alimentația poate fi un izvor de energie sau din contră sursă a unor boli precum obezitatea, anxietatea și depresia, ADHD, sau altele mai grave. 

sursa:sanovita.ro
Implică pe cât posibil și ceilalți membri ai familiei, în funcție de vârstă, timp disponibil și abilități în această activitate, fie prin cumpărături, fie prin ajutor la prepararea meselor sau la servitul acestora. 



Ajunsă în acest moment al pledoariei mele, m-am oprit pentru a lua o gură de apă. Aruncându-mi ochii pe ceas, mi-am dat seama că vorbisem o oră și că din primul rând mă asculta cu un zâmbet discret „Celebritatea”..... 








Articol scris pentru SuperBlog 2018

Comentarii