Acum
câteva zile, am dat peste anunțul de mai sus, pe o rețea de
socializare și pentru prima dată mi-am zis „hai că ești
depășită”. Dar cum nu-mi dădea pace curiozitatea, am început
să mă interesez ce înseamnă „partener/ă de Evernisaj”. De
evernisaj.ro, auzisem: sunt deja cunoscuți ca promotori ai unui
altfel de second-hand prin
care își propun schimbarea percepției oamenilor asupra produselor
second hand. Dar partener/ă de Evernisaj?
Apropo, știți când a apărut conceptul second hand?
Deși
se consideră că „moda” magazinelor de haine second-hand a
apărut odată cu trendul „vintage”, realitatea este că
primele vânzări de haine second-hand datează din secolul
al-XIV-lea, la începutul Renașterii, când doar cei foarte bogați
își permiteau haine noi, prețurile acestora fiind prohibitive. Pe
vremea aceea, orice piesă vestimentară era unică, făcută pe
măsura proprietarului, era purtată ani de zile și nu de puține
ori se transmitea din generație în generație. De aceea, era destul
de obișnuit comerțul cu haine second hand în piețele din marile
orașe. În Veneția de exemplu, aveai nevoie de un curs și de o
practică pe perioada a 5 ani pentru a putea avea propriul magazin
second hand.
Să revenim la parteneri Evernisaj
Încercând să aflu ce înseamnă "partener/ă de Evernisaj", am stat de vorbă cu o gașcă de tineri, (sau ca să folosesc titlul unei emisiuni TV: Am întrebat 100 de ... tineri), cum e cu moda în lumea lor și ce părere au despre hainele second hand, cât de des își schimbă garderoba (că de ordine nu am îndrăznit să întreb). Răspunsurile lor m-au luminat: tinerilor le place să se îmbrace chic, smart, în trend dar nu de oriunde și nu oricum. Caută și merg împreună cu prieteni în magazine second hand și fac schimb de haine pentru a-și completa garderoba. Discuția cu ei m-a făcut să îmi schimb în primul rând percepția despre magazinele second hand și totodată despre această generație.
Dacă
până acum, bazat pe ceea ce vedeam pe stradă, în licee și
facultăți, aveam senzația că tânăra generație respiră
branduri renumite și mănâncă pe pâine magazine cu cele mai noi
apariții în domeniul modei, acum pot spune că situația e defapt
cu totul alta. Mulți dintre ei își aleg prietenii în funcție de
stilul vestimentar sau de muzica pe care o ascultă. Pentru această
generație contează detaliile și amprenta personală așa că a fi
„la modă” înseamna mai multe lucruri decât a merge și a
cumpăra „noutățile”.
Am
fost surprinsă să aflu că ideea de haine
second hand este foarte populară și la modă, nu doar
pentru pasionații de haine vintage. Tinerii
frecventează cu plăcere magazinele second hand. Câțiva mi-au spus
că există chiar site-uri unde vedete de muzică sau de film își
prezintă „colecțiile second hand” cu mândrie, chiar dacă
veniturile lor le-ar permite să se îmbrace de la cele mai mari case
de modă.
Nu
e aparența, e esența. Nu sunt banii, ci educația. Nu sunt hainele,
ci clasa - Coco Chanel
Am
ajuns la concluzia că tânăra generație a înțeles „din zbor”
ce înseamnă și ce impact poate avea să te îmbraci de la second
hand. Pentru ei, majoritatea pasionați de modă și design
vestimentar (asta era valabil și pentru generațiile mai mari),
magazinele second hand, le oferă posibilitatea de a își exersa
aceste pasiuni cu un buget redus. Asortarea cât mai originală a
unor piese de vestimentație unice, de firmă, și schimbarea
periodică a stilului nu le-ar fi accesibilă altfel.
Simona
C, studentă în București: „Când intru într-un magazin
Second Hand mă simt ca atunci când eram mică și venea Moș
Crăciun. Găsesc haine și accesorii semnate de designeri celebri,
la prețuri de neimaginat. De curând mi-am achiziționat o bluză de
la un brand de renume cu doar 5 lei. Ideea e să intri des în astfel
de magazine (online sau din oraș) pentru a nu pierde
oportunitățile".
Ioana
S, elevă în clasa a-12-a: „Un simplu accesoriu de marcă,
bine ales, poate face diferența între o ținută unicat și una de
duzină pe care o găsești într-o sută de exemplare într-un
magazin obișnuit. Mie și generației mele ne place să fim unici.
Această caracteristică reprezintă personalitatea noastră și
calitățile noastre de creatori de modă amatori. În plus,
calitatea hainelor este un plus important. Atât materialele cât și
compoziția lor sunt net superioare celor pe care le găsești în
magazinele obișnuite. Le poți spăla fără grija că vor intra la
apă sau vor ieși culorile.”
Dar
cea mai mare uimire a fost, pentru mine, să descopăr ca acești
tineri văd mai departe de modă și de trenduri. Este, spre
fericirea și norocul nostru, generația care are în ADN-ul ei,
ecologia. Mulți dintre cei cu care am vorbit, au menționat grija
față de mediu, ca avantaj al hainelor second hand.
Razvan
P, tânăr absolvent de facultate: „Mie chiar îmi pasă de
ce se va întâmpla pe această planetă peste 30-50 de ani. Voi avea
copii, nepoți și nu vreau ca ei să trăiască într-un mediu așa
de poluat sau poate chiar mai poluat. Cumpărarea de haine second
hand poate contribui la reducerea poluării produsă de industria
textilă și la salvarea unor resurse naturale”
La
femeia prost îmbrăcată îți amintești haina. La femeia bine
îmbrăcată îți amintești persoana. - Coco Chanel
Acestea
fiind spuse, concluzia mea e că tinerii din ziua de azi își aleg
cu grijă atât hainele cât și prietenii. Și așa cum în orice
garderobă faci din când în când curat și ordine (dai mai departe
ce îți prisosește sau nu ți se mai potrivește) și tânăra
generație își face curățenie și ordine în viață alegându-și
prietenii și în funcție de cum se raportează la modă: să
păstreze haine de calitate ce le conferă un stil vestimentar
propriu, făcând economii și respectând mediul înconjurător.
Așadar,
dacă știți pe cineva care dorește să fie partener/parteneră de
cumpărături pe Evernisaj, vă rog să îmi dați de știre sau să
intrați pe site-ul ww.evernisaj.ro.
Comentarii
Trimiteți un comentariu