Si altii au tremurat la Bac, dar au supravietuit!



Pentru ca maine incepe Bacalaureatul 2018, m-am gandit ca poate putin haz si putina  istorie ar putea sa mai duca din emotiile de dinaintea primei probe.
Bac-ul, Bacalaureatul, Examenul de maturitate, Capacitatea sunt denumirile purtate de-a lungul timpului de "infricosatorul" test de la terminarea liceului.
Examenele de bacalaureat au fost introduse pentru prima data in Franta in anul 1801 de catre Napoleon Bonaparte iar in Romania au ajuns in anul 1925 fiind introduse de Ministrul Instructiunii (Ministrul Educatiei in ziua de azi) - Constantin Anghelescu.

De-a lungul vremurilor, numerosi oameni ajunsi celebri au povestit teama pe care au trait-o inaintea examenului de bacalaureat. Unul dintre ei a fost Mircea Eliade, care in cartea sa "Romanul adolescentului miop", descrie cu mult har si haz, bacalaureatul sustinut chiar in primul an de la introducere - 1925.
"Ne-a înspăimântat mult noul bacalaureat: suntem cea dintâi serie. Cei care învăţau înainte, acum, se surmenează. Nimeni nu ştie ce se va petrece precis la bacalaureat. Profesorii şi-au pierdut calmul, băieţii sunt înspăimântaţi. În loc de comisia amabilă, aleasă din profesorii liceului, cu care am copilărit şi care ne cunosc, vom întâlni comisii severe, care ne vor cântări în trei minute, definindu-ne suficienţi sau insuficienţi pentru Universitate.”, scria Eliade.

Atmosfera dinaintea examenelor părea una desprinsă dintr-un film de groaza:„Îmi priveam tovarăşii: tremurau, cu buzele albe, cu gâturile reci, cu tâmplele supte. Eu eram palid şi îmi torturam ochelarii

Momentul afişării notelor este descris precum o veritabilă izbăvire: “Am scăpat, am scăpat! Am trecut singurul din seria liceului nostru. Mi-am citit numele cu ochi tulburi. Prietenii m-au sărutat. Iată, că încep răsplătirile!”, scria entuziasmat Eliade, neuitând să completeze acru: „Scriu toate astea în caiet ca să nu uit toată absurditatea bacalaureatului. Voi dovedi cu atâtea pilde că trec cei norocoşi, cei favorizaţi, cei tâmpi“.

Asadar Bafta multa tuturor celor care incepand de maine au treaba cu Bacul 2018!

Comentarii