Sezonul Conferintelor de Vanzari

Acest articol este o dedicatie adresata oamenilor din Agentiile de Publicitate.  Este acea perioada din an, cand, marile corporatii isi aduna ostenii pentru a le transmite mesajele importante pentru anul ce abia a inceput. Adica, incepe Sezonul Conferintelor de Vanzari!
Dar nu voi face analiza eficientei acestor conferinte ci vreau sa va impartasesc parerea mea despre aceste evenimente si sa va dezvalui cateva amanunte din culisele organizarii lor. Si asta pentru ca dupa cei 15 ani petrecuti in advertising, si organizarea unui numar suficient de mare  de conferinte am tras concluzia ca sunt toate la fel.
Toate, dar absolut toate briefurile intocmite pentru astfel de ocazii, primite in agentie au ca obiective de comunicare "impulsionarea fortei de vanzari", "transmiterea mesajelor corporate", "comunicarea spiritului de echipa". Dar sa nu credeti vreo clipa ca acste brief-uri sunt "copy-paste" de la un an la altul sau de la o companie la alta. Nicidecum. Oamenii Departamentelor de Marketing lucreaza zile in sir pentru conceperea acestor brief-uri. Fac ore suplimentare, stau pana seara tarziu pentru a intocmi lista de agentii invitate la licitatie si pentru a concepe celebra fraza (celebra printre oamenii de agentie) : "conceptul trebuie sa fie inovator, ceva ce nu s-a mai facut pana acum, sa fie wow!" Nu vreau sa credeti ca toti oamenii de Marketing sunt asa. Exista si adevarati specialisti, cu unii dintre ei am avut placerea si onoarea sa lucrez, care inteleg pe undeva inutilitatea unor astfel de demersuri.
Si astfel incepe munca oamenilor din agentiile de publicitate pentru a face prezentarea. Si ei ca si oamenii de Marketing pierd nopti, dau sute de telefoane si beau mii de cafele in aceasta perioada a anului, pentru a gasi ideea care sa para "wow". Devin in aceasta perioada, mai mult decat in altele, o combinatie ciudata intre ghicitori in stele, psihologi, psihoterapeuti si oameni de stiinta . Ei stiu foarte bine ca de fiecare data este aceeasi Marie, cu aceeasi palarie numai ca putin asezata altfel. Exista o zicere in agentii, la inceputul fiecarui brainstorming: ce concept resapam acum pentru X sau Y?
Si iata cum doua armate de oameni (Marketing si Agentie) se mint reciproc si se ascund unii de altii sub umbrela unei licitatii. Si apoi a unei munci titanice de multumire a orgoliilor si frustrarilor personale ale unora sau altora dintre cei implicati.
Sunt mai mult decat sigura ca rezultatul sincer al unui astfel de eveniment, pentru oamenii carora le este adresat se transeaza foarte simplu: a fost misto decorul? Dar locatia? Mi-a placut trupa? Au fost faine joculetele? Cat de bine m-am distrat la petrecerea de dupa?
Si atunci vin si eu cu intrebarea: nu ar fi mai simplu, mai eficient si mai onest ca oamenii de Marketing sa se aseze la aceeasi masa cu cei din agentii si sa faca un brief adevarat? Adica in care sa spuna cele place oamenilor din vanzari, ce isi doresc, ce nu au avut pana in acel moment (dpdv eveniment) iar agentiile sa prezinte ce au mai facut, ce concepte si decoruri cred ei ca s-ar potrivi?
Dar toate acestea ar insemna o comunicare sincera, deschisa si directa. Ceea ce e usor utopic in acest business...
Asadar, un nou fericit sezon de Conferinte de Vanzari wow-resapate a inceput!!

Comentarii