Decat si la toata lumea

Nimeni nu pretinde ca gramatica limbii romane este una usoara. Limba romana are o gramatica dificila si stufoasa. Cu toate acestea exista niste reguli (pe care multi dintre noi le avem deja in subconstient) care fac diferenta intre un om educat si un om ne-educat. 
Adeseori gramatica este explicata prin termeni greoi si exprimari academice si poate de aceea e greu de inteles si urmarit. Dar eu cred ca ea poate fi invata si prin explicatii simple.
Asadar, azi ne vom ocupa de doua "expresii"la moda: "decat" si "La toti/la toata lumea". 
Decat (cele mai dese utilizari)
- Atunci cand facem o comparatie - mai mare decat, mai mic decat, mai prost decat.
- Atunci cand sunt enunturi negative - nu am decat o masina sau spunem am doar o masina, nu am decat un prieten sau am doar un prieten.
- Atunci cand prezentam doua lucruri diferite: imi place mai mult la mare decat la munte  sau ii place mai mult distractia decat munca
In expresia N-are decat!, 

La toti/La toata lumea
Expresia "la multi ani la toti/la toata lumea", desi gresita, a fost des intalnita la inceputul anului pe facebook si internet. 
Corect este: La multi ani tuturor!Buna tuturor!,  Dam tuturor
"La" indică în general un loc și nu răspunde la întrebarea "cui", așa cum ar trebui în exemplele enumerate aici. 
 Asadar, va invit sa fiti "cool"si sa vorbiti corect romaneste!

Comentarii