Cum e sa fii consultant in comunicare

Adrian Dumitru, Account Executive la Image PR, una dintre cele mai vechi si mai prestigioase Agentii de Public Relations din Romania, a acceptat sa ne povesteasca cum e sa fii consultant in comunicare in Romania anului 2017.

Cum e sa fii consultant in comunicare? Pe bune, fara clisee si nu educational
Ca introducere, simt nevoia sa dezvolt putin notiunea de "consultant in comunicare", caci vorbim de o meserie pe care din ce in ce mai multi oameni au inceput sa o inteleaga, dar destul de prost. In industrie exista deja cunoscutele clisee "fetele de la comunicare" si de multe ori, un consultant senior de la o agentie mare sau un PR Manager de la un brand mare sunt pusi in aceeasi lumina cu "PR-ii" de la cluburi sau restaurant. Diferenta este nu foarte mare, dar enorma.
Ce ai studiat si ce ai ajuns?
Chiar daca in ultimii ani se tot promoveaza ideea "poti face orice doresti, nu conteaza studiile" si reconversia profesionala este un trend din ce in ce mai puternic, fac parte din gasca ce considera ca studiile sunt foarte importante pentru meseria pe care o alegi. Cum nu poti ajunge doctor fara Facultatea de Medicina, inginer fara o facultate de profil, asa nici consultant in comunicare fara o baza didactica. Nu ma refer neaparat la studiile academice, dar si la studiul individual. Din ce in ce mai multi tineri vin cu ideea "bai, dar eu chiar ma pricep la comunicare", neintelegand neparat ce inseamna comunicarea si in primul rand cata strategie este in spatele oricarei actiuni, oricat de mici ar fi aceasta.
Pentru a raspunde si concret la intrebare, fac parte dintre norocosii ce au studiat publicitate si relatii publice si au ajuns sa lucreze chiar in domeniu, dupa ce am incercat si media. Am absolvit atat studiile de licenta dar si cele de master in cadrul Universitatii din Bucuresti si sunt specializat in "campanii de comunicare in publicitate si relatii publice".
Ce inseamna de fapt meseria ta?
Meseria de consultant in comunicare este greu a fi definita in cateva fraze, vorbind de o meserie complexa, cu multe arii si specializari. Poti sa fii consultant in comunicare pentru un brand, o companie, o institutie, o persoana publica, etc. Daca ar fi sa ma limitez la comunicarea pentru un brand, in cateva cuvinte, tu esti responsabil de cum acel brand este perceput de consumatori sau potentiali consumatori. Alaturi de brand manageri, media si digital hotarasti soarta brandului. Ce, cum, unde, catre cine comunici.
Este o meserie ce te tine tot timpul activ. Nu exista zi in care sa nu inveti ceva nou. Trebuie sa fii foarte conectat cu tot ce se intampla si sa stapanesti fiecare domeniu, fie ca vorbim de domeniul politic, economic, social sau domeniul comunicarii.
De unde ai plecat?
Am plecat de la o pasiune pentru comunicare pe care am descoperit-o destul de tarziu, la incheierea liceului (profil real, matematica-informatica intensiv). Cochetam cu domeniul: scriam proza si poezii (am castigat cateva competitii nationale la nivel liceal), eram redactor-sef la revista scolii de informatica si redactor la cea de literatura. Am mers la o facultate de jurnalist cu dorinta de ma face jurnalist. M-am angajat la Radio Romania la o saptamana dupa ce am primit rezultatele de la bacalaureat, inainte de a da admiterea la facultate. La radio am avut ocazia sa fiu realizator de emisiuni, MC la evenimente, sa fac strategia de comunicare a postului de radio. In paralel, am fost intr-un internship la o agentie mare de publicitate si acum mai bine de 6 ani m-am oprit la PR.
Cat a durat sa ajungi ce esti acum?
Au trecut 8 ani de la primul job in industria comunicarii, timp in care am experimentat si am invatat si voi face acelasi lucru in continuare.
Se castiga bine in meseria ta? De la ce nivel?
Este un domeniu destul de bine remunerat, mai ales de la nivelul de senior.
Ce i-ai spune copilului tau daca ar vrea sa isi aleaga aceeasi meserie?
L-as incuraja sa aleaga aceasta meserie. L-as incuraja sa isi aleaga orice meserie, atata timp cat ii place. Este esential sa iti placa ceea ce faci. Nu vreau sa vin cu un cliseu si sa spun ca daca faci ceea ce iti place nu vei munci nicio zi in viata ta, caci nu este adevarat. Fiecare meserie vine cu stresul ei, mai ales cand vrei sa faci ceea ce faci cat mai bine. Sunt zile cand te stresezi ca un brand competitor a inceput comunicarea inaintea ta si zile in care te stresezi ca te intarziu un furnizor cu livrarea unor materiale pentru un eveniment. Dar mai sunt si zilele in care culegi roadele, fie ca vobim de premii internationale, de campanii cunoscute de toti oamenii sau de un sincer "multumesc" venit din partea clientului.
Ponturi in meseria ta. Cum sa reusesti sau cum ai reusit tu.
O sa ma limitez la cele mai importante noua, caci as putea sa enumar sute:
  1. Fii activ: sa lucrezi in comunicare, trebuie sa fii prezent. Fie ca vorbim de un eveniment al industriei sau de un eveniment business, trebuie sa fii acolo. Trebuie sa cunosti oameni, viitori parteneri, viitori clienti.
  2. Invata lucruri noi: sa nu treaca nicio zi in care sa nu inveti ceva nou. Daca simti ca nu ai facut-o, uita-te la un documentar, citeste un articol
  3. Construieste relatii de lunga durata: pentru a reusi in aceasta meserie trebuie sa investesti timp si energie in relatiile cu oamenii din jurul tau, fie ca e vorba de un furnizor, un coleg sau un client.
  4. Fii informat: fiecare zi ar trebui sa inceapa cu cititul presei. De la A la Z, de la business la glossy. Este o meserie care te obliga sa cunosti si noua Ordonanta de Urgenta pe care vrea sa o dea Guvernul dar si ultimele colaborari cu branduri ale unui influencer
  5. Fii deschis catre nou: Nu reinventam roata, dar o imbunatatim. In fiecare zi. In era digitala ce era nou ieri este astazi "so last season". Trebuie sa stii ce a fost ieri, ce este astazi si pe cat posibil sa intuiesti ce va fi maine.
  6. Invata din greseli: O vorba din batrani spune ca cine nu greseste, nu invata. Cu totii gresim, dar important este sa invatam ceva din greselile noastre.
  7. Pretuieste-ti echipa: Probabil cea mai importanta resursa a unui consultant in comunicare este echipa sa si ma refer la intreaga organizatie. Impartaseste cu ai tai colegi si invata de la ei. Poti invata ceva nou chiar si de la un coleg junior.
  8. Crede in tine si in instinctul tau: crezi ca ideea pe care o ai este proasta si iti este frica de reactia colegilor? Nu ar trebui! Cele mai bune idei sunt cele nespuse. Este o meserie a curajului.
  9. Sa nu-ti fie teama sa refuzi: clientul vine cu o idee in care nu crezi? Este mai simplu sa o refuzi (cu argumente) decat sa te chinui sa o implementezi
Ceva misto si ceva nasol in meseria ta.
Misto: greu sa te limitezi la un singur aspect, dar as putea spune ca e foarte fain ca zilnic poti face ceva nou, te poti lovi de un nou challege.
Nasol: daca ai in vedere cele 9 ponturi de mai sus, nu ar trebui sa existe ceva nasol.

Comentarii